مطالب مرتبط:

نخستین دوره مترجمی فارسی برای عرب زبانان

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق ، بنیاد سعدی با همکاری انجمن صنفی مترجمان تهران،  ابتدای سال آینده نخستین «دوره آموزشی مترجمی زبان فارسی ویژه فارسی آموزان عرب زبان» را ...

حاتمی کیا: از خدا می خواهم که من را شرمنده خون شهدا نکند

ساعت: 08:41 منتشر شده در مورخ: 1396/11/30 شناسه خبر: 1315489 ابراهیم حاتمی کیا در مراسم تجلیل خانواده شهدا از وی ...

جشنواره دهم تجسمی فجر ۴ اسفند به پایان می رسد

ساعت: 13:38 منتشر شده در مورخ: 1396/11/30 شناسه خبر: 1315876 مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین الم ...

از خواننده شدن  با ۱۵ روز تبلیغ در فضای مجازی تا تبدیل ناهنجاری به ارزش در سینمای ایران

از خواننده شدن با ۱۵ روز تبلیغ در فضای مجازی تا تبدیل ناهنجاری به ارزش در سینمای ایران

تهیه کننده سینما گفت: وضعیت سینما به سمتی رفته که ارزش ها تبدیل به ناارزش ها شده اند یعنی با یک پروپاگاندا و شلوغ بازی جریانی ایجاد می شود که مخاطب سره و ناسره را تشخیص نمی دهد و از طریق گوشی با این جریان همراه می شود. به گزارش گروه فر ...

ترافیک سنگین تهران جان دانشمند یونانی را نجات داد

ترافیک سنگین تهران جان دانشمند یونانی را نجات داد

یک دانشمند یونانی به خاطر با خوش شانسی از پرواز تهران – یاسوج جا ماند و از این حادثه دردناک جان سالم به در برد. به گزارش خبرنگار «پارسینه»، یک دانشمند یونانی به خاطر ترافیک سنگین تهران، پرواز روز گذشته هواپیمایی ما ...

خیر کرمانشاهی ۲ هزار متر زمین برای احداث مدرسه اهدا کرد

رییس اداره آموزش و پرورش منطقه نوسود گفت: خیر هانی گرمله‌ای زمینی به مساحت ۱ هزارو ۷۵۰ متر برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش منطقه اهدا کرد. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، منصور وهابی ریيس اداره آموزش و پرورش منطقه نوسود ضمن ابراز خرس ...

چرا «ر ه ش» یک کتاب ضعیف است؟/ اشتباه زدن به سبک رضا امیرخانی!

چرا «ر ه ش» یک کتاب ضعیف است؟/ اشتباه زدن به سبک رضا امیرخانی!

امیرخانی در «ر ه ش» آن‌قدر از دست مدیران سابق شهرداری تهران عصبانی است که حتی در دو جای کتاب، ادرار کردن به شهر را تجویز می‌کند، همین‌قدر رک و همین‌قدر بی‌پرده! آیا این رضای امیرخانی ِ مبادی آداب و دوست‌داشتنیِ قیدار است که «ر ه ش» را نوشته؟ یا ما با آدم دیگ ...

عمو های فیتیله ای در فکر ساخت «دوقلوها»

ساعت: 11:39 منتشر شده در مورخ: 1396/12/02 شناسه خبر: 1316913 محمد مسلمی با بیان اینکه برنامه «فیتیله‌ای‌ها» همچ ...

تخلف افرادی معدود را نباید به حساب کل جامعه دراویش گذاشت

تخلف افرادی معدود را نباید به حساب کل جامعه دراویش گذاشت

وزیر کشور در واکنش به حوادث خیابان پاسداران تهران:وزیر کشور درمورد حوادث خیابان پاسداران تهران در روزهای گذشته اعضای جامعه دراویش کشور را افرادی منطقی توصیف و تاکید کرد:‌قطعا تخلف عده ای معدود از این جامعه را نباید به حساب کل جامعه دراویش دانست. ...

چالش‌های پیش‌روی روحانیت روی میز «زاویه»

مجله علوم انسانی شبکه ۴ امشب (۲ اسفند) به بررسی منشور روحانیت امام خمینی (ره) و چالش‌های پیش‌روی روحانیت می‌پردازد. به گزارش ایلنا، مناظره تلویزیونی این هفته برنامه « ...

افتتاح نمایشگاه بهترین عکس های خبری جهان در موزه اولدنبورگ/برترین عکس متعلق به روس ها

افتتاح نمایشگاه بهترین عکس های خبری جهان در موزه اولدنبورگ/برترین عکس متعلق به روس ها

نمایشگاه بهترین و برترین عکس‌های خبری جهان در موزه‌ هنر و تاریخ فرهنگی ...

ستاره سینمای ترکیه در «دختر شیطان»

ستاره سینمای ترکیه در «دختر شیطان»

سینما دیلی: بوراک اوزچیویت در صورت توافق با سازندگان «دختر شیطان» در کنار حمید فرخ نژاد نقش های اصلی این فیلم را بازی خواهند کرد.     ...

نگاهی به هویت گمشده متولدین جنگ در «ناوردگاه»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «ناوردگاه» نمایشگاه چیدمان و چاپ دستی است که امیر سرافرازیان در این نمایشگاه به مقوله صلح و آسیب های جنگ می‌پردازد. امیر سرافرازیان در معرفی نمایشگاه خود این طور می‌گوید: «چندی پیش نمایشگاهی برپا ش ...

بازیگر فیلم «رستاخیز»: اصل و اساس جذابیت قطار، حرکت آن است

بازیگر فیلم «رستاخیز»: اصل و اساس جذابیت قطار، حرکت آن است

بازیگر فیلم «رستاخیز»، گفت: جنب و جوش و حرکتی که در قطار وجود دارد ...

توهین سلبریتی حراف به حافظان امنیت کشور

توهین سلبریتی حراف به حافظان امنیت کشور

به گزاش جهان نیوز، کیهان نوشت: «حمید فرخ نژاد» از بازیگران سینما و «خودکارشناس پندار در همه امور» در توئیتی تأسف برانگیز نوشت: «متاسفانه دیشب به دلیل اشراف منزلم به گلستان هفتم شاهد درگیری گسترده در این محل بودم، شهادت میدم اگر درایت نیروی انتظامی نبود، ماجراجویی آقایان ...

توضیحات / کنترل انعکاس و 295 اخلاق

شرح و تفسير حکمت 295 نهج البلاغه

گزارش اخبار جهان, رویکرد نویسنده, فهرست برای قرن ها نه تنها تازگی و جذابیت برای کودکان بیشتر این دانش است نه به دلیل ویژگی هایی که در فرم و محتوا. این طبقه بندی به جز در مورد قرآن می تواند یافت نمی شود در کلام امام علی(ع) در مورد قرآن: "به آنها و Al. پس از آن معجزات و روش علمی" در یک کتاب است که در ظاهر زیبا و باطنی عمیق است. هیچ شگفتی آن را در نهایت پذیرفته و هیچ اسرار منقضی می شود. در همان سخنرانی همچنین گفت : "خود را به عنوان معجزه و به روش علمی" عجایب آن گرفته می شود و هیچ اسرار آنها را تجربه کرده اند محدودیت های می و از بین می رود. سخنان امام علی (.... s) در یک فاصله از قرن اول و دوم در کتاب های تاریخ و بحث وجود دارد. آقای رازی در اواخر قرن هشتم به جمع آوری و امریکا پرداخت و در حال حاضر بیش از یک هزار سال از عمر این کتاب است. اگر چه قبل از, همچنین, دیگران, در جمع آوری سخنان امام علی (ع) تلاش های به عمل است. اما این مقاله به دلیل ویژگی های است که ممکن است منور و با دوام است. چرا که آقای رازی از دست تست. امام علی (ع) گفت:قرآن ، و دیگر Acai با: تازه ، و از مدیر عامل شرکت ، قول می دهم فقط در حال حاضر. و: به ، دشمن از جستجوگرها ، و یک دوست بیش از حد. همکاران خود یک سایت و همچنین دوستان خود را: شما, شما, شما و دشمن خود را دشمن اما دشمنان: دشمن دشمن و دشمن. امام (a. s) در این گفتار حكيمانه به نكته مهمى درباره شناخت دوستان ودشمنان اشاره كرده مىفرمايد: «دوستان تو سه گروهند و دشمنانت نيز سه گروه مى باشند»؛ (أَصْدِقَاؤُکَ ثَلاَثَةٌ، وَأَعْدَاؤُکَ ثَلاثَةٌ). آنگاه امام علیه السلام به شرح هر يك از اين دو مى پردازد و درباره دوستان مى فرمايد: «(اما) دوستانت: دوست تو و دوست دوستت و دشمن دشمنت هستند»؛ (فَأَصْدِقَاؤُکَ: صَدِيقُکَ، وَصَدِيقُ صَدِيقِکَ، وَعَدُوُّ عَدُوِّکَ). درست است كه هميشه دوستِ دوست انسان ممكن است دوست انسان نباشد؛ با كسى دوستى كند و با دوستش دشمنى؛ ولى غالبآ چنين نيست. دوستى ها و دشمنى ها معمولاً براثر اهداف مشترك است، هنگامى كه اهداف مشترك بود، هم دوست انسان هم دوستِ دوست او از در دوستى درمى آيند، بنابراين وجود بعضى استثناها هرگز مانع از يك حكم كلى نيست. در مقابل مى فرمايد: «دشمنان تو: دشمنت هستند و دشمن دوستت و دوست دشمنت»؛ (وَأَعْدَاؤُکَ: عَدُوُّکَ، وَعَدُوُّ صَدِيقِکَ، وَصَدِيقُ عَدُوِّکَ). در اين مورد نيز همان مطلبى كه درباره دوست گفته شد صادق است؛ دشمنى ها با شخص يا چيزى نيز براثر اهداف مشترك است؛ كسى كه با كسى دشمن مى شود، با دوست او هم كه اهداف مشابهى دارد دشمنى خواهد كرد وبه عكس با دشمنانش دوستى خواهد نمود. اين كلام حكيمانه امام علیه السلام در بسيارى از مسائل اجتماعى زندگى و درباره ملتها راهگشاست؛ هرگاه ببينيم كسى با دشمن مسلمانان دوستى مى كند بايد بدانيم او هم دشمن مسلمانان است، هر چند به ظاهر ادعاى دوستى مى كند. همچنين اگر با دوستان ما دشمنى مى كند بدانيم او دشمن ما نيز هست، هرچند ظاهرآ خود را در لباس دوستان ما درآورده است. و به اين ترتيب بسيارى از روابط سياسى و اجتماعى را مى توان حل كرد و پيش بينى هاى لازم را درباره موضع گيرى در مقابل اشخاص و گروهها و كشورها داشت. قريب به اين حديث شريف، حديث ديگرى است كه مرحوم صدوق در كتاب صفات الشيعة از اميرمؤمنان على علیه السلام نقل كرده كه مى فرمايد: «مَنِ اشْتَبَهَ عَلَيْكُمْ أَمْرُهُ وَلَمْ تَعْرِفُوا دِينَهُ فَانْظُرُوا إِلَى خُلَطَائِهِ فَإِنْ كَانُوا أَهْلَ دِينِ اللَّهِ فَهُوَ عَلَى دِينِ اللَّهِ وَإِنْ كَانُوا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ فَلا حَظَّ لَهُ مِنْ دِينِ اللَّهِ؛ هرگاه وضع باطنى كسى بر شما مشتبه شود و دين او را نتوانيد بشناسيد، نگاه به همنشينانش كنيد. اگر آنها اهل دين خدا هستند او نيز بر دين خداست و اگر آنها بر غير دين خدا هستند او نيز بهره اى از دين خدا ندارد». باز تكرار مى كنيم، وجود استثناها هرگز منافاتى با كلى بودن اين قواعد اجتماعى و روانى ندارد. اين مطلب در قواعد رياضى هم منعكس است كه مى گويند مساوىِ مساوى، مساوى است؛ يعنى اگر با مساوىِ چيزى مساوى باشد با خود آن چيز هم مساوى خواهد بود. جالب اينكه «ابن عبد ربه» در عقد الفريد نقل مى كند كه «دحيه كلبى» روزى خدمت اميرمؤمنان على علیه السلام رسيد و در حضور حضرت پيوسته از معاويه ياد مى كرد و او را مدح مى نمود. امام علیه السلام اين دو شعر را براى او خواند : صَديقُ عَدُوّي داخِلٌ في عَداوَتي وَإنّى لِمَنْ وَدَّ الصَّديقَ وَدُودٌ فَلا تَقْرَبَنْ مِنّي وَأنْتَ صَديقُهُ فَإنَّ الَّذي بَيْنَ الْقُلُوبِ بَعيدٌ دوستِ دشمن من، داخل دشمنان من است ـ و من نسبت به كسى كه دوستم را دوست دارد، دوستى مى كنم. بنابراين به من نزديك نشو با اينكه تو دوست آن دشمنى ـ زيرا دل هاى ما بسيار از هم دور است. دحيه با شنيدن اين دو شعر پرمعنا بسيار شرمنده شد. از تواريخ استفاده مى شود كه «دحيه»، برادر رضاعى پيغمبر اكرمصلی الله علیه وآله و بسيار زيبا و صاحب جمال بود و معروف است جبرئيل امين هرگاه مى خواست به صورت انسانى در برابر پيغمبر اكرم صلی الله علیه وآله ظاهر شود به شكل «دحيه» ظاهر مى شد. در جنگ احد و بعضى ديگر از غزوات اسلامى در ركاب پيغمبر صلی الله علیه وآله شركت كرد؛ ولى بعد از رسول الله صلی الله علیه وآله به شام رفت و در آنجا ساكن شد و تا زمان معاويه آنجا بود. بعيد نيست معاويه روى سياست حيله كارانه اش «دحيه» را بسيار اكرام واحترام و محبت مى نمود و به همين دليل «دحيه» تحت تأثير او واقع شد و چنان سخنانى را در برابر اميرمؤمنان على علیه السلام بيان كرد. بعيد نيست كه وى پس از تذكر مولا از خواب غفلت بيدار شده باشد. اين سخن را با آيه اى از قرآن مجيد كه اشاره دقيقى به همين نكته دارد پايان مى دهيم، مىفرمايد: «(لاَ تَجِدُ قَوْمآ يُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الاْخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِکَ كَتَبَ فِى قُلُوبِهِمُ الاِْيمَانَ)؛ هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند نمى يابى كه با دشمنان خدا و رسولش دوستى كنند، هر چند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندانشان باشند؛ آنان كسانى هستند كه خدا ايمان را بر صفحه دلهايشان نوشته است». منبع:باشگاه خبرنگاران